Розвиток мислення та фантазії молодших школярів на уроках читання

28.11.2015 19:46

        

Розвиток мислення та фантазії  молодших школярів на уроках читання

 

 

                                                                                           Автор: вчитель початкових класів 

                                                                                           Барвінківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 2

                                                                                           Міненко Інна Миколаївна

 

У посібнику висвітлено особливості, засоби, методи та прийоми розвитку мислення, фантазії молодших школярів на уроках читання. Вони допоможуть учителеві розвинути у дітей уміння логічно мислити, аргументувати свою думку, що сприятиме формуванню творчого мислення.

Призначений для вчителів початкових класів.

 

                                                             Духовне життя дитини повноцінне

                                                             лише тоді, коли вона живе в світі гри,

                                                             казки, музики, фантазії, творчості.

                                                             Без цього вона – засушена квітка.

                                                                                             В. Сухомлинський

         

Серед різноманітних засобів формування особистості, що широко обговорюються  у вітчизняній та зарубіжній науково-методичній літературі, важливе місце належить урокам читання. Їхній всебічний вплив на виховання дітей набуває дедалі широкого визнання у теорії і практиці роботи школи. На успішність  учнів впливає багато різних факторів. Але одним з найважливіших є вміння свідомо, правильно, виразно та швидко читати. У дитини,яка не вміє   добре читати, виникають певні труднощі  під час виконання домашніх завдань, їй нецікаво на уроках, вона приречена на розумову обмеженість  і зубріння. Такий учень не буде активним читачем, не відчує потреби задоволення від спілкування з книгою, бо для нього читання – не задоволення, а мука. Думки, пробуджені над книжкою, є мовби добре обробленою нивою, в землю якої падає насіння знань, проростає, дає врожай. Завдяки роздумам над книжкою полегшується засвоєння програмового матеріалу. Чим більше учень міркує над  прочитаним, замислюється  над ним, тим легше йому вчитися.

Уміння читати та любов до  книги  здебільшого  формуються у молодшому шкільному віці, коли особлива увага приділяється техніці читання. Звичайно,щоб успішно її розвивати, необхідно правильно розуміти основи цього процесу та насамперед те, що читання - це психофізіологічний процес, залежний від особистості, швидкості реакції, якості зору, темпераменту. Так, холерики швидко говорять і читають, а флегматики та меланхоліки – значно повільніше. Проте, все ж унаслідок відповідних вправлянь техніка читання зростає і в них.

Без високої культури читання,як наголошував В.О.Сухомлинський, немає ні школи, ні справжньої розумової праці. Читання є основою опанування всіх наук, розвитку людського інтелекту. У цьому складному процесі беруть участь  зір, мислення, мовлення, сприйняття,пам'ять, увага та  звукові аналізатори. Дітям непросто водночас поєднувати зорове  сприйняття букв і вимову звуків, слів, речень, усвідомлювати прочитане, ставлення до нього. Не володіючи технікою читання, дитина втрачає до нього інтерес.

У ході читання відпрацьовувати інформацію допомагають три блоки:

- зоровий аналізатор (сприйняття тексту рухом очей );                                       

- мовний (інформація промовляється-артикулюється );

- слуховий (слухається мовленнєвий переказ сприйнятого ).

Важливу роль тут відіграє  образ слова, оскільки воно пов’язане з певним змістом. Часто, бачачи слово під час багаторазового читання, ми сприймаємо і букви, і його загальну форму, і слово у вигляді образів та цілих частин фраз. Від ступеня розвитку зорового, мовленнєвого та слухового аналізаторів залежить і активність пізнавальної діяльності.

        Як  організувати опанування читанням так, щоб воно розвивало мислення, мову, збагачувало  словниковий запас?

Навчання молодшого школяра має бути цікавим, радісним, але водночас повинно забезпечувати глибоке засвоєння навчального матеріалу. Тому вважаю, що завдання вчителя початкових класів не лише навчати, а й пробудити у дітей емоційне задоволення, радість від отриманих знань і від самого процесу їхнього засвоєння. В своїй практиці  роботу над розвитком мислення, фантазії  на уроках читання розпочинаю  вже  з першого класу. У процесі роботи  дійшла висновку, що потрібна система вправ з поступовим ускладненням та урізноманітненням.

У зв’язку зі  зниженням вікового цензу дітей  особливе значення має ігрова діяльність на уроці. Тому використовую різноманітні дидактичні та мовленнєві ігри, так як гра – найприродніша і найпривабливіша діяльність дитини. Саме завдяки ігровим формам  занять удається залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати дитині можливість відчути  успіх і повірити в свої сили.

Кількість ігор на уроці використовую за принципом доцільності, продумую і поетапний їх розділ:

- на початку уроку  грою намагаюсь зацікавити, організувати дитину;

- усередині уроку через гру націлюю на засвоєння теми;

- наприкінці уроку вона може мати пошуковий характер.

    На кожному етапі уроку гра повинна бути цікавою, доступною, містити різні види діяльності. Організовуючи гру, звертаю увагу й  на те, у якому темпі вона проводитиметься.

Під час використання на уроках читання ігрового методу навчання дотримуюсь таких вимог:

-  ігрове завдання за змістом має збігатися з навчальним;

-  зміст гри має бути посильним для кожної дитини;

- дидактичний матеріал за способом виготовлення і використання повинен     бути простим;

-короткочасність проведення (5-7 хв);

-  правила гри – прості і чітко сформовані;

-  у грі повинні брати участь усі діти;

-  підсумок гри – чіткий та справедливий.

        Завдяки ігровим формам занять вдається залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці . дати змогу дитині відчути успіх, повірити в свої сили.

        Наприклад, діти мають багато іграшок  і часто приносять їх до школи, щоб гратися. Я пропоную дітям:

-Навчи іграшку читати це речення.

-Чия лялька прочитає краще?

-Яка іграшка хоче розповісти?

- Прочитай своїй ляльці тощо.

      Водночас привчаю дітей виконувати завдання і в звичайній формі, показую, що навчання – це не лише гра, а й серйозна, важка праця.

      Ось приклад деяких ігор, які  я використовую в різні періоди навчання грамоти.

«РОЗГУБИЛИСЬ СКЛАДИ»

Із поданих складів утворити слова.

      НО   ВА   НИ

ЛО   ЛИ   МО   МИ

СИ   СО   МА   НА

( Нова, лимони, сова, носили,малина )

Читання слів поєдную з розвитком фантазії. Діти складають розповідь, використовуючи ці слова.

Цікавим для дітей є читання слів за стрілочками(прямолінійними та у вигляді лабіринту).Воно розвиває і зорове сприйняття, увагу, сприяє розвиткові швидкості читання.

МО    РО     ЗИ     ВО

Ло      ГИ     МА   ДА

КО

У пригоді стають і чистомовки.

Склади пишу на дошці, діти їх прочитають, а потім додають слово – риму. Користуючись чужими, а інколи народжуються і свої.

У – У – У – на уроки я вже …(йду)

ОЩ – ОЩ – ОЩ – за вікном періщить …(дощ)

А – А – А – за вікном гримить …(гроза )

СЯ – СЯ – СЯ – я грози …(боюся)

Цей вид роботи вчить дітей римувати запас, розвиває мислення. Так використовую прямі закриті склади , а інколи й слова у вигляді « драбинки».

САК       ЛИС        ЛІС       ДАМ

МАК      МИС       МІС      ДОМ

ТАК        РИС        РІС        ДІМ

РАК        ВИС        НІС       ДИМ

ГАК                       ДЕМ

ЛАК                       ДУМ

ЖАК

Згодом використовую  підбір дво- і  трискладових  слів без збігу приголосних.

Починаючи з букварного періоду , використовую складові таблиці.

«ЗНАЙДИ ІМЕНА ДІТЕЙ»

Діти указкою показують імена, що склали за таблицею.

« Назви одним словом»

Діти з розрізної азбуки складають потрібне слово.

Граки, сова, горобець, ластівка - …

Слива, яблуко, груша, черешні - …

Вовк, білка, ведмідь, лисиця - …

Для того, щоб дітям не набридала така робота, привчаю швидко вимовляти, використовую ігрові ситуації, запрошую казкових героїв.

«ВПІЗНАЙ З ПЕРШОГО ПОГЛЯДУ»

Швидко впізнай і прочитай слова з відсутніми літерами.

Шк-л-р        г-р-б-ць           хв-л-н-

Вч-т-ль        ж-р-в-ль          с-к-нд-

Хл-б-р-б       с-р-к-              м-с-ць

Починаючи з 2-го класу  таблиці ускладнюються злиттям приголосних(дві або три).Застосовую різні види роботи над текстом, що сприяє  покращенню техніки читання, уміння свідомо сприймати прочитаний матеріал. Цікавими для дітей є підсумкові уроки за темою, бо у 3-4 класі діти охоче добирають завдання, складають кросворди.

          Якщо на кожний урок добирати такі види навчальної діяльності, що дають матеріал для роздумів, можливість виявити ініціативу і самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості, творчості, це зацікавить дітей, викличе позитивні емоції, сприятиме розвитку читацьких навичок, мислення та фантазії. А фантазія, казка, гра – це частка духовного життя дітей.

Незаперечно, що надзвичайно велике значення має читання, бо розвиває інтелект учня, тому підвищення якості читання – основний обов’язок кожного вчителя початкових класів. Досягти якісного читання можна тоді, коли вчителеві вдається підтримувати у вихованців інтерес до книжки й розвивати його від уроку до уроку. Уроки читання повинні залишити помітний слід у свідомості кожного учня, були націлені на розумовому, емоційному, естетичному і мовленнєвому розвитку дітей, розвивати у школярів інтерес до книги, любов до читання, прищеплювати їм корисні для життя і подальшого навчання уміння та навички.

 

Розробки уроків

Навчання грамоти

1 клас

       Уроки навчання грамоти – це уроки творчого  пошуку, міркувань. Необхідними компонентами творчості є процеси мислення, фантазії  та уяви, тому розвиток  творчої особистості  можливий лише за умови розвитку саме таких здібностей, як творче мислення й уява. Пропонується  на уроці навчання грамоти у 1 класі  використання різноманітних ігрових прийомів, що дозволяє  не тільки успішно розв’язувати завдання, але й сприяє загальному розумовому розвитку дітей, заохочує  бажання навчатися у школі. Різноманітний мовний матеріал застосовується, щоб навчити дитину правильно вимовляти звуки. У процесі виконання цих ігор діти звикають не тільки говорити правильно, але й розвивати увагу, пам'ять, мислення, творчість.

      Робота в парах, групах сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись,  критично мислити, вміння переконувати й вести дискусію. Використання такого виду співпраці  сприяє тому, що учні не можуть ухилитися від виконання завдання. Для формування уважності проводиться гра «Читання з Незнайком». Діти, відповідно до запропонованого виду діяльності, виконуючи ігрові дії,  вчаться відтворювати в своїй уяві прочитане; вчаться розуміти авторський задум і визначати свою  позицію, тобто в цілому набувати вміння повноцінно сприймати літературний твір.

 

Тема уроку. Закріплення звука  [ш]. Розвиток зв’язного мовлення на тему „Допомога тваринам узимку”

 

Мета уроку:   закріпити знання учнів про звук [ш] [,букву «ша» ; вдосконалювати вміння читати і розуміти прочитане; розвивати фонематичний слух, вміння спостерігати, аналізувати, зв`язне мовлення, розумові і творчі здібності; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

 

Обладнання:малюнки тварин,таблиці слів і складів з літерою «ша», іграшки, Буквар, грамзапис П. І. Чайковського «Пори року».

 

                                                   Хід уроку

 

І.Організація класу, створення емоційного настрою.

 

                                     Любі діти , у наш клас 

                                     Завітали люди щирі

                                     Зустрічаєм гостей посмішкою й миром                    

               Добрий ранок всім !

                 

                  Ми вам раді, люди добрі,

                  Ми вітаєм щиро вас

                  І запрошуєм ласкаво

                  На урок читання в клас.

 

                  Пам`ятайте, милі діти,

                  І хлоп`ята і дівчата!

                  Щоб успіхи чудові мати,

                  Треба гарно всім читати.

 

     ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

   1.Вступне слово.

   - То ж  пригадаємо того чудового віршика про мову:

Завжди говоримо красиво

Не поспішаючи, сміливо

Є в нас у роті язичок

Він говорить:-чок,чок,чок

   Далі скажем:-лю-лю,лю-

  я природу люблю

   А тепер скажіть усі:

   А чому на річці лід,

   І сніжка на землі слід

-Так,бо зима була і снігу намела. І хоча Масляна - час проводів Зими, вона ніяк не хоче поступатися Весні. Отож, відкриваємо завісу ненароком і знову зазираємо в чудову пору року.

(Учитель відкриває  малюнки на дошці)

-Зима тоді буває чарівна

 Коли стає біловолоса, білолиця

 Рукавом махає -

Сріблом все вкриває.

2.Слухання грамзапису.

-А який же «голос» у зими? Слухаємо музику і уявляємо зиму.

-Так почув зиму композитор Петро Ілліч Чайковський. А що ви уявили, діти ?

- А я уявляю поле... Воно біле-біле, сніг іскриться на морозі. Кругом тихо-тихо...В лісі на гілках повно снігу. Пташка сяде на дерево і посиплеться сніг, як вода з водопаду!

Застигла земля, зупинилась річка. Холодна красуня загартувала весь світ, приспала його до весни.

3.Повідомлення теми та завдань уроку.

Так хочеться вам показати, діти,

Зиму прекрасну у всій своїй красі

І ваше ніжне серденько відкрити

Щоб милувалися казкою ви всі.

Тема уроку:Зима.

«Поспішай, синичко !»

-Ми будемо закріплювати вміння читати склади, слова з буквою «ша». Помандруємо до зимового лісу і дізнаємось про допомогу тваринам взимку.

А хто добре працюватиме, той гостинець в подарунок матиме.

    ІІІ. Повторення та закріплення вивченого матеріалу. Актуалізація знань.

-Бабуся-Зима не сама до нас прийшла,а сніжки з завданнями з собою принесла.

Якщо ми з ними не впораємось, то налетить люта віхола і припинить нашу подорож до лісу.

1.Мовна розминка.

а) Першу сніжинку тримай

скоромовку прочитай

(Тишком-нишком вийшла мишка із нори.)

-Який звук найчастіше повторюється ?

-Який це звук ? (приголосний, глухий, шиплячий)

б) Дихальні вправи.

-Озвучимо дії зими.

Пригадаймо,друзі,вмить;

вітер полем швидко мчить; у-у-у !

в лісі гілля шелестить-ш-ш-ш

Під ногами сніг скрипить: скрип, скрип

в)Чистомовка

-А тепер чистомовка

ша-ша-ша - бігає ло…(ша)

шу-шу-шу – шишок нано....(шу)

ші-ші-ші – рученьки на....(ші)

ше-ше-ше – як в лісі хоро....(ше)

ши-ши-ши – ти додому поспі....(ши)

2.Розчитування

 - Читають дівчатка

(спочатку краса, а потім сила)

кі

ми

ча        шка

ши

кри

- Тепер хлопчики. Читаємо «зимові» слова. Щоб їх прочитати треба легені потренувати. Вдихаємо і швидко читаємо:

Лід

сніг

зима

мороз

холод

сніжок

-Скажіть, діти,  який сніг ?

(білий, холодний, пухкий, легкий, сріблястий, золотистий)

- Читаємо слова разом:

комашка       школяр

школа            мішок

шматок         пташка

 - Прочитайте слова, що відповідають на питання хто ?

- Прочитайте слова, що відповідають на питання що ?

-Де чується звук [ш] у словах ?

Гра Слово «заблукало»

-Допоможемо Бабусі-Зимі знайти слово, що заблукало

шпак                             

шашка                          

шишкар

шуліка

3.Робота зі звуками моделями.

-  Ой що це ? Птахи сперечаються. Вони не поділили звукові моделі. Допоможемо птахам відшукати свою звукову модель

шпак                               шишкар

-Добре впорались із завданням отримують сніжинку)

-А тепер, все пригадайте

Зі словом шишкар речення складайте.

 

Фізкультхвилинка

 

Хто ж там, хто вже там стомився

І навіщо нахилився ?

Треба дружно всім нам встати

Фізкультпаузу почати

Кучугури низенькі - низенькі

Дерева високі-високі

Вітер дерева колише - гойдає

Птахи летять - прилітають

А діти тихенько за парти сідають.

 

    IV. Робота над новим матеріалом.

І. Вступна бесіда.

 -Зима вкриває землю білою, пухнастою ковдрою. А чи дійсно вся природа завмирає у своїй зимовій красі ?

- Так. У лісі чується пташиний стукіт, спів, скрип та інші звуки.

- То ж наберемо в легені якнайбільше повітря і дмухнемо на наші сніжинки. Полетіли сніжинки далеко вниз і простелили доріжку до лісу.

(Грамзапис «Голоси птахів».

- Може чий голос впізнаєте?  А чи можна почути зараз її спів ? Ні. (Тому, що вона на зиму відлітає в теплі краї)

- А яких пташок ми можемо побачити взимку дізнаєтесь,коли відгадаєте загадки Сніговика - Питайлика.

2.Відгадування загадок.

-Маленький хлопчина

у сіренькій світині

по двору стрибає

крихти збирає                 /Горобець/

-Який птах цвіте на

снігу, мов мак ?              /Снігур/

-Усім байки розповідає

на блискуче зазіхає        /Сорока/

-Назву якого птаха вважають символом миру ?          

                                           /Голуб/

-Б`ється, стука молоток

Поправляє наш садок     /Дятел/-

-Пташка невеличка

В неї білі щічки

Сірі лапки,чорна шапка

Фартушок жовтенький

Голос тоненький

Та ж це пташка невеличка

Називається...                   /Синичка/

- Так яких же пташок можна побачити взимку ?

(Синичок, горобців, голубів, ворон, снігурів, дятла)

 - Діти, а ви знаєте, що взимку птахам не так мороз страшний, як голод.

- А як ми можемо допомагати птахам взимку - нашим пернатим друзям ?

-Так.Можна виготовити годівнички, розвісити їх на деревах, покласти зерен, крихіт хліба, прив`язати свіжі шматочки сала, перевіряти годівнички, щоб не замітало снігом.

3.Читання оповідання вчителем.

 - Прочитайте заголовок. Як ви гадаєте про кого буде розповідатись в тексті.

- Сьогодні ми будемо працювати над текстом „Поспішай, синичко!”

- Послухайте текст і подумайте, що в тексті справжнє, а що казкове.

(Годівнички розвісили-справді. Казкове: синички розмовляють тільки в казках).

4.Словникова робота.

- Які слова незрозумілі ?

- Навчимося правильно читати важкі слова.

зу-стрі-лися                  шма-точ-ки

швид-ко                          ши-пши-ни

шість                               го-ро-би-ни

годів-ни-чок

5. Самостійне напівголосне читання тексту учнями.

- Прочитайте самостійно і повчіться правильно читати слова.

6. Відповіді на запитання.

- Де зустрілися синички ?

- Що порадила перша синичка другій ?

- Що є біля школи ?

- Хто приготував годівнички птахам ?

7.Гра «Чемпіон»,  «День, ніч».

- Прочитаємо граючись, пограємо в «чемпіона». Хто перший, той чемпіон .

Почитаємо «Ланцюжком»

8.Читання в особах.

 - А зараз ми почитаємо в особах. Хто розказав нам цю пригоду ?

- Хто буде читати слова автора ?

- Про кого нам розповів автор ?

- Хто бажає читати слова першої синички ?

- Хто бажає читати слова другої синички ?

- Звертайте увагу на розділові знаки в кінці окремих речень та на інтонацію.

9.Гра «Незнайко»

- До нас завітав Незнайко, просить нашої допомоги – треба правильно прочитати текст.

- Слідкуйте за буквариком і допомагайте мені правильно прочитати.

- Поспішай , сойко !

 - Зустрілися в лісі дві сойки !

-  Чи ти обідала ? спитала перша.

- Ні. Ось, може, якусь комашку у корі знайду.

- Так чого ж ти тут лежиш ?

- Біжи швидше до школи.

- Там у саду аж п’ять годівничок!

- Чого в них тільки нема ! І пшоно, і шматочки сала, і ягоди калини та горобини.

- Поспішай, сойко !

    V.Закріплення і систематизація знань.

1.Гра «Хто що любить». Робота в парах.

- Щоб допомагати пташкам узимку, треба знати, чим ласувати вони люблять. Працюємо в парах.

- Покажіть стрілочкою від пташки до улюбленої їжі.

 - Діти, а кого ми ще можемо зустріти в лісі ? (зайчика, лося, білочку).

- А чим ми їх будемо підгодовувати ? (морква, сіно, горішки).

2.Робота в групах. Гра «Збери прислів`я».

- Ви знаєте багато скоромовок, загадок, а сьогодні ми складемо прислів`я.

- Кожна з груп вибирає одного учня, який буде давати відповідь.

1.Як багато птиць, не буде гусениць.

2.Де багато пташок, там нема комашок.

3.Підгодуй птахів взимку, вони віддячать тобі влітку.

-А чому це так?Так,птахи поїдають шкідливих комах.Дуже корисно принаджувати птахів до садів.

Цікавинка: Послухайте – одна синичка з`їдає у тричі більше комах, ніж її вага.

    VI. Підсумок уроку.

-Урок підходить до кінц , сніжинок вже нема.

- Що вийшло у нас ? Бережіть природу

- Як ми повинні берегти природу? (Не ламати гілочок, підгодовувати пташок, підгодовувати їх )

-Все на землі, все треба берегти

І птаха, і звіра, і ту травинку

Не гордися тим, що цар природи ти

Бо врешті ми – лише його частинка.

-Підведемопідсумки. .                                                                                                                    - Який звук ми повторювали ?

- Про яку пору року ми говорили ?

- За те, що ви добре працювали, лісові мешканці приготували вам гостинці - корзину з горішками. А книжка нехай завжди буде вашим другом і супутником.

- Дякую всім за урок .

 

                                                Уроки читання

                                             2 клас

Виховання молодших школярів здійснюється у процесі навчально-пізнавальної діяльності шляхом використання інтерактивних методів навчання.

На уроці читання в 2 класі пропонується використання  технології«Мікрофон» та мовно-логічної гри, яка  надає можливість кожному учневі щось швидко сказати, висловлюючи свою думку, оцінні судження. Тест використовується під час оцінювання знань школярів з метою виявлення рівня сформованості моральних якостей. Гра «Можу – не можу» залучає до активної участі на уроці, навчає систематизувати відому  інформацію на етапі підведення підсумків уроку.

         На уроці учні отримують можливість не тільки слухати  розповідь вчителя, а й співпрацювати з ним, висловлювати свої думки, ділитися інформацією. Таким чином вони оволодівають методом праці, який у майбутньому зможуть застосувати до аналогічних завдань, усвідомлюють на початковому рівні моральні якості: чуйність, милосердя, повагу до батьків. Відповіді дітей на завдання гри «Можу – не можу» демонструють сфор-мованість даних цінностей.

         З метою розвитку рефлексивних здібностей, формування адекватної  самооцінки учнів, навчання вимагає наявності рефлективно-оцінювальної складової у структурі уроку. Через рефлексію учень має зрозуміти, які знання він отримав на уроці, побачити  досягнення і недоліки своєї роботи та з’ясувати їх причини, визначити межі своєї компетентності, що є необхідною умовою просування вперед.

 

 

 

Тема . Людина красна не словами, а добрими ділами.

            В.Осєєва «Сини». В.Сухомлинський «Сьома дочка».

Мета :

формувати вміння відшукувати в тексті влучні слова і вирази; вчити давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів;

розвивати виразність читання, мовне чуття, уміння читати текст в особах;

формувати у дітей моральні якості (чуйність, милосердя, взаємодопомогу), виховувати бажання працювати, любов до рідних, повагу, почуття вдячності та доброти.

Тип уроку. Урок вивчення і закріплення нових знань.

Обладнання:  таблиці для організації класу, портрети В.О.Сухомлинського та О.Осєєвої, «Тематичні словники школяра», «Читанка» для 2-го класу О.Я. Савченко.

                                         Хід уроку

І. Організація класу.

      Встаньте, діти, всі скоріше,

      Посміхніться всім миліше,

      Привітайтесь: «Добрий день!»

- Що робить людина, коли в неї гарний настрій?

- Усміхніться:                                                                                         

- Як кіт на    сонечку;

- Як ви усміхаєтесь своїй мамі?

- У вас були гарні усмішки.

ІІ. Мотивація.

Метод бесіди.

- Людину, на вашу думку, пізнають тільки за красивою посмішкою та красивими словами  чи  за  ділами?

- То чим саме люди  відрізняються один від одного?

- А любити людей тільки на словах добре?

- А чому?

- Є пропозиція поговорити про це на сьогоднішньому уроці! Згодні?

ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань  уроку.  

     1.Повідомлення теми уроку.

Роз’єднайте слова і прочитайте тему нашого уроку:

Людинакраснанесловамиадобримиділами.

(Людина красна не словами, а добрими ділами.)

(Вчитель пише на дошці : В.Осєєва,В.О.Сухомлинський)

- Які асоціації викликають ці прізвища?(оповідання)

- Отже, якого жанру будуть сьогоднішні твори?

- Сьогодні ми прочитаємо оповідання В. Осєєвої «Сини», В. Сухомлинського «Сьома дочка».

    2.Завдання уроку.

- Тепер з’ясуємо завдання, які ставить перед нами сьогоднішній урок.

- Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?

- Чого він навчить кожного із нас?

(Діти по черзі читають записи на дошці)

Цей урок навчить мене

 

Хочу дізнатися:                                             Хочу навчитися:

-       що таке краса                                       - виразно читати;

-       з чим краса завжди єдина                   - вибирати з прочитаного головне;

                                                                         - робити висновки

 

 

 

                                     Цінувати:

                                                          - нові знання;

                                                          - корисні поради.

 

 

ІІІ. Підготовка учнів до засвоєння, актуалізація опорних знань.

1.                Гра «Мікрофон»

(Діти передають один одному уявний мікрофон і відповідають на запитання)

-Що таке краса? Якими іншими словами можна замінити це слово?

(прекрасна,гарна,дорога)

2.  Словникова робота. Робота в парах.

-       Знайти в словнику значення слова «краса».

Краса – це те, що приємно і подобається всім людям без винятку, все те добре і прекрасне, що оточує людину і викликає в неї радість.

-Сьогодні ми поговоримо про красиві слова і красиві діла.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1.  Читання оповідання В. Осєєвої «Сини» вчителем.

-       Між ким відбувалася розмова?

-       Хто спостерігав за усім збоку?

2.  Словникова робота. Робота в парах.

На партах – макет відра. Біля нього – крапельки води. Діти збирають краплинки і пояснюють значення слів

        спритний                         заслухалися

        сильний                           розпліскується

        старенький                      заливається

3.  Читання оповідання дітьми в парах   

Діти читають оповідання за частинами. Перший учень читає , а другий – переказує. Хто слухав, той  ставить одне запитання.  Далі міняються  місцями і читають навпаки.

Рефлексія.

-       Яке цікаве запитання ви чули від свого партнера? 

4.Вибіркове  читання

-       Прочитайте характеристику першого і другого синів.

-       Чому третя жінка мовчала? Що означає вираз «нічого особливого»?

-       А що ж зробив той  «неособливий син»?

-       Що хотіли жінки почути від дідуся?

-       Прочитайте, що сказав старенький? Поясніть його слова.

-       Знайдіть і прочитайте речення, яке викликає у вас ось такий настрій:

            J   L

5.  Мовно-логічна гра.

-                     Складіть речення із розкиданих слів і придумайте його закінчення:

що, бачу, одного, Я, тільки, сина, того…

(Я тільки одного сина бачу, того, що…)

V. Фізкультхвилинка «Вушка, вушка чують все»

Сядьте вільно. Витягніть руки вперед, великим і вказівним пальцем візьміться за кінчики вух. Промасажуйте, промовляючи «Вушка, вушка чують все» Повто-ріть 10 разів  в одну сторону і 10 разів – в іншу. Струсіть долоньками.

VI. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Сьома дочка».

1.     Робота над назвою твору.

- Сьогодні ми познайомимося ще з одним оповіданням В.О. Сухомлинського «Сьома дочка» і подумаємо, яку думку хотів нам передати автор.

- Як ви гадаєте, про що цей твір?

1.     Читання із зупинками оповідання «Сьома дочка» В.О. Сухомлинського вчителем.

Завдання: дібрати запитання до кожної частини

І зупинка: - Скільки доньок було у матері?

ІІ зупинка:- Хто із шести дочок вам найбільше сподобався? Чому?

ІІІ зупинка:- Хто з дочок по-справжньому любив матусю?

2.Читання оповідання учнями мовчки.

-Читайте уважно, щоб могли дати відповіді на запитання тесту.

3.Перевірка змісту прочитаного.

Тест «Що з двох правильне?»

1.  У матері було…

а) 7 доньок;

б) сім доньок і син.

2. Мама повернулася додому …                    

а) через місяць;

б) через день.

3. Коли мати ввійшла до хати, доньки почали говорити…

а) проте, яка вона гарна;

б) як вони скучали за матір’ю.

4. Сьома донька нічого не сказала, а …

а) дала мамі їсти;

б) зняла з мами взуття і принесла їй води.

5. Читання твору в особах.

6. Робота з прислів’ями. (виконується в групах).

    Завдання: Прочитати прислів’я переставивши склади.

-диЛюна снакра не васломи, а бридоти миділа (Людина красна не словами,а добрими ділами)

- бреДо  лоді биро лосмі (Добре діло роби сміло).

-Не дяог  ситькра дилюну, брідо ладі (Не одяг красить людину, а добрі діла)

7.Гра « Можу – не можу »

-А чи можете ви, хоча ще й маленькі, докласти своїх рук і допомогти своїм батькам.

        Вчитель називає справу, а діти оплесками сигналізують «можуть» або «не можуть».

·               чистити взуття;

·               розчищати від снігу доріжки;

·               ремонтувати розетки;

·               прати свій носовичок;

·               випрати мамину спідницю;

·               піднести бабусі стілець;

·               відремонтувати на кухні кран;

·               погодувати рибок в акваріумі;

·               поскладати свої речі;

·               полагодити телевізор.

V. Підсумок уроку.

1. Порівняння двох оповідань:

- Пригадайте оповідання, які читали на уроці. Що у них спільного? А чим вони відрізняються?

- Хто с персонажів робить,  як вчить народна мудрість: «Людина красна не словами, а добрими ділами»?

2.Вправа «Незакінчене речення»

-Маючи початок,побудуйте речення.

-« Я сьогодні на уроці зрозумів, що …»

-«Тепер я знатиму, що …»

 

 

 Щоб полегшити дітям  перехід від ігрової діяльності до навчальної, використовуються на уроках ігрові прийоми, додаються в навчальний процес ситуації з ігровою мотивацією. В умовах гри учні зосереджуються краще і запам’ятовують  більше, ніж в умовах, коли пропонують просто запам’ятати.

З метою залучення власного досвіду учнів використовується робота в групах. Творче завдання застовується для забезпечення сприятливих умов з метою самореалізації особистості та вміння висловлювати оцінні судження.

Діти на уроці вчаться виробляти в собі впевненість у власній цінності, у тому, що вони , власними зусиллями, зуміють подолати труднощі, які траплятимуться на життєвому шляху,  враховувати думку інших людей, адекватно оцінювати власні вчинки .

Тема уроку. А.Григорук «Той ще не музика, хто в дудку дме».                                                                                                                                                        

Мета уроку:

удосконалювати навички швидкого, виразного, свідомого читання;             вчити ділити текст на логічно завершені частини;

– розвивати зв’язне  мовлення;

– виховувати любов до праці, розуміння того, що до кожного  діла треба мати уміння, формувати бажання вчитися.

Тип уроку. Урок вивчення нового  навчального матеріалу.

Обладнання: картки з буквами, дудочка, тлумачний словник, картки із завданнями.

                                                 Хід уроку

І.Організація учнів до уроку.

- Добрий день! У добрий час,

  радо всіх вітаю вас.

  Здоров’я, щастя вам бажаємо.

  Урок читання розпочинаємо.

-Працювати на уроці ми будемо під гаслом. Щоб прочитати гасло, треба скласти його з розписаних слів

навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того

- Добре того навчати, хто хоче все знати.

- А ви хочете багато знати?

- Тож налаштуємося на урок і промовимо вислови нашого автотренінгу:

          Я учень.

          Я ходжу до школи.

          Мене вчать учитися.

          Я все розумію, я хочу все знати.

ІІ.Мовна розминка.

1.Фонетична зарядка.

- Як  колише мама дитятко?

- Як співають пісеньку без слів?

- Заспіваємо пісеньку голосних: її ії ее ие їе єї іи

-Як дудять у дудочку?

2.Артикуляційні вправи.

- Дмухнемо на кульбабку – ф-ф-ф;

- забриніла бджілка – дз-дз-дз;

- просимо тишу – ц-ц-ц.

3. Гра « Яке слово зайве?»

- Спочатку почитаємо «луною» ряди слів.

- А тепер прочитайте мовчки і визначте «зайве» слово у кожній групі. Поясніть        

Свій вибір.

Співак, співати,пісня, співучий.

Музика, дудочка, музикант, музична.

 

4. Гра на «дудочці»

- Прочитайте з’єднання приголосних звуків з голосними:

 

     ЗБ  СВ  СКР  ВКН  ВЗД

 

       

   А    О    І    И    Я    Е

5. Гра « Переплутанка »

- Ідучи по лініях, прочитайте прислів’я. Як ви його розумієте?

                не                       хто            в ду

 му

                             ще              ка                  дку

 

               Той             зи                        дме

(Той ще не музика,хто в дудку дме)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- А зараз ми спробуємо пограти на справжній дудочці.

- Як ви думаєте, чи легко грати на дудочці?

- Хто хоче спробувати?

- А чому ж  ні в кого нічого не виходить?

- Отже, щоб дати відповідь на запитання, ми прочитаємо оповідання «Той ще не музика, що в дудку дме» Анатолія Григорука.

ІV.Опрацювання оповідання.

1.Словникова робота.

- А щоб було все зрозуміло і цікаво, проведемо словникову роботу.

- Прочитайте слова та висловлювання .Вони зустрінуться вам у тексті.

вітрина             очі розбігаються(не зосередитися на чомусь)

крамниця          від світання до смереку(з ранку до вечора)

красненько       розкотисті звуки(гучні,переривчасті звуки)

невдовзі              церемонно вклонилася(урочисто,дотримуючись певного порядку)

обійстя              увірвався терпець(не в силі більше терпіти)

- Прочитайте одне одному слова і вирази, правильно їх наголошуючи.

- Поясніть, коли вживаються такі висловлювання. Як ви їх розумієте?

2.Виразне читання  оповідання  вчителем.

- Як звати головного героя твору?

- Який настрій викликало у вас це оповідання?

3. Читання «ланцюжком» (парами)

- Які ще дійові особи є у творі?

 4.Аналіз змісту й вибіркове читання.                                                    

 Запитання для бесіди:

- Прочитайте і передайте мімікою, жестами, як Денис просив дудочку?

- Від чого не було спокою усім членам родини?

- Які тварини сприйняли гру хлопця?

- Кому першому набридла ця «музика»?

- Прочитайте, що сказала бабуся? Поясніть її слова.

- Прочитайте відповідь дідуся. Чому він винувато посміхнувся?

- Чи підтримали їхню думку інші члени сім’ї?

- Що сказали мама й тато?

- Прочитайте про реакцію Дениска на ці слова. Чому він оторопів?

5. Фізкультхвилинка.

Ось на дудочці ми граєм:

Ду-ду-ду, ду-ду-ду!

На лужку зайці у танці:

Ду-ду-ду, ду-ду-ду!

Граєм ми на балалайці:

Тренді-брень, тренді-брень!

А тепер на барабані:

Бум-бум-бум! Тра-та-тах!

Косоокі всі навтьоки

По кущах та по кущах.

6. Робота в рупах. Поділ тексту на частини. Добір заголовка.

1) Подарунок дідуся.

2) Спокою не стало.

3) Терпець урвався.

( Кожна група одержує завдання)

·          І група.

-До кого із героїв оповідання відноситься прислів’я  із заголовка?

·          ІІ група. 

-Що в оповіданні смішного, а що – повчального?

·          ІІІ група.

-Що, на ваш погляд, в оповіданні відбулося правильно, а що ні?

Презентація роботи груп.

v. Підсумок уроку

1.Творче завдання.

Напишіть і озвучте побажання Денискові , як йому повернути повагу рідних.

2.Робота над  прислів’ям.

- Прочитайте прислів’я. Як зрозуміти його значення? 

Птицю пізнають по пір’ю, а людину по словах.

3.Вправа «Мікрофон».

- Мене здивувало на цьому уроці…

- Я сьогодні зрозумів, що…

- Завтра на уроці я хочу…

 

 

    Уроки читання створюють можливості для формування розвивального сере-довища навчання різними способами. Щоб налаштувати  дітей на ефективний  процес пізнання , викликати   інтерес до обговорюваної  теми використовуєть- ся метод релаксації. З метою взаємного спілкування, вироблення вміння слуха-ти інших, застосовується метод асоціації, що дає змогу залучити власний досвід учнів, і сприяє більш чіткому й грамотному формуванню думок.

     Під час уроку учні добре розуміють матеріал, їм подобається грати, переживати життєві ситуації, разом вчаться бути чуйними, ввічливими, враховувати думку інших людей, адекватно оцінювати власні вчинки. Проблемні питання, завдання творчого характеру дають змогу розвивати вміння дітей послідовно, логічно висловлювати власні думки.

    Можливість постійно використовувати на уроках учнівську співпрацю підвищує ціну самостійності й розумової ініціативи,важливих для життя дітей.

 

                             

Розділ.«Рідна домівка, рідна сім`я – тут виростає доля моя».                            Темауроку:У колі рідної сім’ї.                                                                          

Мета уроку:

                  – вчити дітей слухати співбесідника, говорити, читати,               

                  формувати навички правильного виразного читання;

                  – розвивати читацькі інтереси, навички аналізу явищ,

                  подій;

                 – виховувати любов до рідних, повагу, почуття вдячності та                 

                  доброти, людяність, бажання наслідувати кращі зразки поведінки

                  членів сім’ї.

Тип уроку. Урок позакласного читання.

 Навчально-дидактичне забезпечення уроку:Тематична виставка книг, ілюс-трацій , збірники творів «Позакласне читання», 2 клас.

                                                       Хід уроку

І. Організація класу.

- Встаньмо, діти, всі рівненько,

Посміхнімося гарненько:

Я до вас, а ви до мене,

А тепер самі до себе.

Привітаймось: «Добрий день !»

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

1.Метод зацікавлення.

-  У мене в руках чарівна скринька. А хто зазирне в неї, той побачить най-    цінніший скарб планети Земля.( Під музичний супровід діти заглядають до скриньки, на дні – дзеркало).

-То кого ви побачили на дні скриньки?

Так, ви побачили кожен себе, бо найцінніший скарб – це ви самі.

-А що дитині треба?

Дім красивий, білий.

І, як світлий образ,

Мамин погляд добрий,

Й батька дорогого

Чути добре слово.

А ще б гарно мати

І сестру, і брата.

-Про що мріє кожна дитина?

-Так, кожна дитина мріє про сім’ю.

2.Побудова асоціативного куща.

-Коли ви чуєте слово сім’я, що уявляєте?

(Діти називають слова, а вчитель будує асоціативний кущ на дошці).

                мама           діти               тато

 

           сестра               СІМ’Я              брат

 

 

            дядько                                    тітка

 

                    бабуся                дідусь

ІІІ.Повідомлення теми і завдань уроку.

- Сьогодні у нас  урок позакласного читання на тему «У колі рідної сім’ї» .

-Кожен з вас живе в своїй родині серед близьких і дорогих людей. Який

зв'язок  між словами «родина», «рід», «рідня»?

-Тато, мама, діти – це родина.

Дідусь, бабуся, дядько, тітка, дядькові і тітчині діти – це рідня.

А вся рідня, теперішня і давнішня,- це рід.

А рід до роду – то народ.

     Готуючись до уроку ви старанно працювали. Сьогодні ми упорядкуємо здобуту інформацію на сторінках журналу «У колі рідної сім’ї». Наприкінці уроку ми маємо визначити найактивнішу групу. Ви будете отримувати квітку за кожне виконане завдання і прикріплювати на дерево вашої групи.

Розташовувати інформацію будемо в такому порядку:

1       стор. «Працьовита в нас сім’я»

2       стор. «Батько і мати – два сонця у хаті»

3       стор. «Хто бабусю має, той потіху знає»

4       стор. «Без сім’ї немає щастя на землі»

ІV.Робота над темою уроку.

1. Робота в групах. Представлення робіт.

·     Виступ учнів І групи.

Представлення творів:

·     «Працьовита в нас сім’я», Л.Компанієць

Проблемне питання. Чи хотіли б ви бути членом такої сім’ї?

·     «Добрий чарівник», Г.Поволоцький

Творче завдання. Якби вам до рук потрапила чарівна паличка, чим би ви допомогли вашій родині?

   ( До кожного твору група виконувала колективний малюнок).

·     Виступ учнів ІІ групи.

Представлення творів:

Читання віршів про маму.

-                     Пояснити вислів: «Мати – берегиня роду»

-                     Кого називають сонцем поряд із матір’ю?

Творче завдання. Дібрати слова. Тато (який? ) сильний,… , …

         (Група підготувала  портрети  мами і тата).

·     Виступ учнів ІІІ групи.

Представлення творів:

·     «Тільки тобі, бабусю», Г Поволоцького.

·     Чому в очах батьків «світилася радість»?

·     Чому оповідання має такий заголовок?

2.Змагання «Всезнайок»

(Вчитель читає завдання, а учні показують картки з обраною буквою, за тво-рами збірника «Позакласне читання»,2 кл.»

Завдання:

- «Добрим чарівником» був:

а) тато б) дідусь  в) Миколка

- Продовжити речення: «Добрий чарівник…..»

а ) зварив обід; б )перевів бабусю через дорогу ;в ) гарно відремонтував  східці тітці Ганні.

- З якого твору слова: «Мамо, ну відпочинь же трошки!»

а ) «Навіщо кажуть «спасибі»; б) «недогадлива донька»; в) «Працьовита в нас сім’я»

- Куди ховається робота?

а) за шафу; б) в невідоме місце; в) від очей лінивих дітей.

V.Доповнення, розширення, уточнення читацького досвіду учнів.

Робота з художнім твором Д. Герасимчук «Вишиванка»

Завдання.Дівчатка читають «ланцюжком» по реченню, а  на запитання відповідають хлопчики.

V.Підсумок уроку.

1. Хвилинка релаксації.

Уявіть собі життя людей на Землі як велике дерево роду. Ви, діти, - листочки на цьому дереві, гілочки – ваші батьки, стовбур – це ваші бабусі й дідусі, а коріння – це ваші прадіди.

2. Саджання саду з родовідних дерев.

- Кожна дитина готувала своє родовідне дерево. Візьмемо ваші деревця й посадимо з них сад: рід до роду.

 Проблемне питання. А якщо до них додати родові деревця всіх українських  

 дітей, що ми одержимо?

3.Побудова асоціативного куща (виведення формули щасливої сім’ї).

   Завдання. Вилучити слова, що заважають щастю сім’ї .

Добробут            виховання           вірність

Затишок              байдужість          кохання

Сварки                       повага          турбота

Допомога            розуміння           піклування

Порада                      пошана                   зрада

                                                         розуміння

                                                   турбота         виховання   

                                       вірність                                  кохання

                                      повага                                              пошана    

                               допомога               щаслива             піклування

                                                                  сім’я

                                         добробут                               затишок

 

 

 

                                           Дидактичний матеріал

                           Завдання для розвитку техніки читання

 

Читання « Буксир»

Учитель або учень, який має добрі навички читання,читає текст вголос. А учні пошепки читають разом із ним, копіюючи темп читання, правильність інтонування.

Читання скоромовкою

Певну частину тексту читають скоромовкою(дуже швидко), але  добре за-пам’ятовуючи  зміст прочитаного.

Читання «Вовк та заєць»

Читають два учні. Перший прочитує речення з певною швидкістю, інший читає те ж саме речення, «доганяючи» за швидкістю першого.

Читання в парах.

Один учень читає, інший слухає, аналізує якість читання товариша, допущені помилки.

Читання «Блискавка»

Читають дуже швидко. Потім переказують прочитане. Даний вид роботи роз-виває  швидке читання.

Конкурс «Чомучки»

Діти ставлять запитання авторові твору, дійовим особам.

«Аукціон запитань»

Діти ставлять запитання один одному, парпа–парі, група-групі. Потім колективно з’ясовують, яке і чиє запитання було найцікавішим.

«Словесне малювання».

Розповісти, який малюнок виконали б ви до даного епізоду тексту.

« Словесний аукціон»

Із літер поданого слова побудувати всі можливі. Переможець- у кого найдовше слово.

Друкарня (друк, як, рак, рука, ряд, Дуня ).

« Заримуй »

-Садочок (клубочок, садочок, рядочок, кленочок)

«Дві половинки»

Читання тексту, вертикально розрізаного навпіл, частини якого розсуваються на максимальну відстань. Дитина читає вголос.

«Пальчики»

     Поділити текст на частини чотирма розчепіреними пальцями, а потім, швидко пересуваючи пальчики зверху вниз, учитися читати текст. Можна зро-бити те саме, розподіливши текст на частини трьома, двома, одним пальцем.

Скласти план:

-розповідними реченнями;

-питальними реченнями;

-цитатний план;

-малюнковий план.

Індивідуальне читання:

-вибіркове-гра «Дочитай кінцівку» (учитель чи учень  читає початок речення , решта класу шукає продовження і викликаний дочитує;

-ланцюжок «Сніжок» (читає той, кому впаде сніжинка на підручник);

-читання дикторське (намагатись читати відриваючись від тексту, періодично поглядаючи на «глядачів»).

 

                                        Л І Т Е Р А Т У Р А

 

7.ПриходькоЮ.А.Добромускрізьдобре.ЗатворчістюВ.О.Сухомлинського.//Початкове навчання та виховання.-2007-№30.-с.20,21.

1.ДіваковаІ.І. Інтерактивні технології навчання у початкових класах./Тернопіль: Мандрівець, 2007.-180с.

6.Полєвікова О. Б.Методична робота вчителя початкових класів – Харків.: Вид.група «Основа» , 2009.- 350с.

8. СавченкоО.Я. Читанка. Підручник для 2 класу. К.: «Освіта», 2002. – 125 с.

4.Надолинна О.А. Урок-презентація проекту «Рід-рідня-родина».//Початкове навчання та виховання. – 2010.-№22.-с.17.

2.Зінченко Н.Емоційне стимулювання навчально-пізнавальних потреб школяра.

// Початкова школа.-1999.-№10.

5.Омельченко С.Розвиток мислення та фантазії на уроках читання.//Початкова освіта.-2005.-№41.

3..Карпенко Л.Г.Види роботи над текстом.//Початкове навчання та виховання.-2007.-№29.

9.Шарагова Н.Г.Цікаві завдання для розвитку техніки читання.//Початкове навчання та виховання.-2008.-№14.

 

                                              ЗМІСТ

1.Вступ.

   Розвиток мислення та фантазії на уроках читання  в початкових класах……..

2.Розробки уроків:

Навчання грамоти.Закріплення звука [ш].Розвиток зв’язного мовлення на тему « Допомога тваринам узимку»………………………………………………………

Читання.2клас.

Людина красна не словами, а добрими ділами.В. Осєєва «Сини». В.Сухо-млинський «Сьома дочка»……………………………………………………………

А. Григорук «Той ще не музика, хто в дудку дме»……............................................

Урок позакласного читання « У колі рідної сім’ї »………………………………..

3.Дидактичний матеріал……………………………………………………………..

4.Література…………………………………………………………………………...